Motorrijlessen

Tijd voor motorrijlessen

Motorrijlessen starten vanaf de rijschool. Voor het behalen van een motorrijbewijs dient u twee praktijkexamens af te leggen. Het eerste examen is voertuigbeheersing (Avb bijzondere verrichtingen), wanneer dit eerste examen succesvol is afgerond kan er een aanvraag voor het tweede examen (Avd verkeersdeelname) worden gedaan. Vanaf 30-12-2013 zijn er voor het behalen van een motorrijbewijs nieuwe regels, deze gelden voor kandidaten onder de 24 jaar.

Rijopleiding

Eerste motorrijles gratis

Een goede motoropleiding met een persoonlijke benadering vindt Rijschool Groene Hart belangrijk. Daarom heb je altijd dezelfde instructeur en rijdt je altijd op dezelfde motor. Zo kun je rustig en prettig je motorlessen volgen. Dit komt natuurlijk je slagingskans ten goede waardoor je uiteindelijk ook weer voordeliger uit bent. Één ding staat vast: bij Rijschool Groene Hart zit je altijd goed! En om dat te kunnen bepalen krijg je de eerste motorles gratis.

Aanmelden

Hoe snel wil je een motorrijbewijs?

Leer van ervaren rijinstructeurs

Dat kan snel bij Rijschool Groene Hart. Een goede kwaliteit van jouw motoropleiding bepaalt voor een groot deel je slagingskans! De motorrijlessen van Autorijschool Groene Hart worden gegeven door ervaren instructeurs, volgens een door de ANWB en BOVAG ontwikkelde methode. Dit betekent dat je alle verschillende rijhandelingen op een beproefde volgorde krijgt aangeleerd. Het belangrijkste resultaat hiervan is dat jij sneller over je motorrijbewijs kunt beschikken!

Aanmelden

Nog sneller

Volg onze versnelde cursus

Wil je binnen acht weken over je motorrijbewijs beschikken? Volg dan onze versnelde cursus. Deze bestaat, afhankelijk van je kunde, uit 30, 35, 40 of 45 lessen. Vraag naar de voorwaarden als je je aanmeldt bij Rijschool Groene Hart! Rijschool Groene Hart werkt met ervaren motorrij-instructeurs, die lesgeven in moderne representatieve motoren.

Aanmelden

De categorieën

  • Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11kW. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
  • Categorie A2 is voor motorfietsen met een maximaal vermogen van 35kW. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar. Wanneer je in 2013 het Avb examen behaald hebt voor de categorie A1, maar je bent inmiddels 20 jaar dan heb je de keuze om of het Avb examen opnieuw te doen op de categorie A2.
  • Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar, maar kandidaten moeten dan minimaal twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is echter ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.

Het theorie examen mag worden gedaan vanaf 17 jaar en is 1,5 jaar geldig

Het AVB examen bestaat uit 4 clusters met in totaal 12 oefeningen. Uit ieder cluster is 1 oefening (bijzondere verrichting) verplicht en uit cluster 2,3,4 kiest de examinator er 1 oefening bij. Dit betekent dus dat je in totaal 7 oefeningen moet laten zien. Je hoeft niet alle oefeningen in 1 keer goed te doen. Je mag als een oefening onvoldoende is, de oefening nog een keer doen. Aan het einde van het examen moeten van de in totaal 7 oefeningen, er in totaal 5 voldoende overblijven. Als er 2 oefeningen onvoldoende zijn mogen deze niet in 1 cluster zitten.

Cluster 1

Cluster1-Achteruit-parkeren

Achteruit parkeren

Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit parkeren. In deze verplichte oefening loop je met de motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.

Cluster 2

Cluster2-1-Langzame-slalom

Langzame slalom

De verplichte oefening in het tweede cluster is de langzame slalom. Er geldt geen richtlijn voor de snelheid. Gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand. Het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht. Van belang is verder de combinatie van juiste bediening . Langzaam rijden en het behouden van de balans . Dit alles doe je natuurlijk zonder de pylonen aan te raken.
Cluster2-2-Wegrijden-uit-parkeervak

Wegrijden uit parkeervak

Bij deze keuzeoefening rijd je vanuit stilstand uit een parkeervak weg. Je maakt een haakse bocht en rijdt enkele meters rechtuit. De rijbaanbreedte is drie meter . Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht weet te maken,direct na het wegrijden.
Cluster2-3-Denkbeeldinge-acht

Denkbeeldige acht

Met deze oefening laat je zien dat je een complete (denkbeeldige) acht kunt rijden in een rechthoekig kader . Je rijdt met trekkende motor en houdt daarbij een gelijkmatige snelheid aan. Je mag je voetrem gebruiken en eventueel een slippende koppeling.
Cluster2-4-Stapvoets-rechtdoor-rijden

Stapvoets rechtdoor rijden

Hier is het de bedoeling dat je naast de lopende examinator blijft rijden over een afstand van twintig meter. Er wordt gelet op snelheid. Balans en een juiste bediening van de motor. Je maakt gebruik van een slippende koppeling. Je voetrem mag je bij deze keuzeoefening ook gebruiken, maar je houdt je voeten tijdens het rijden op de voetsteunen.

Cluster 3

Cluster2-5-Halve-draai

Halve draai (links- of rechtsom)

Als de examinator voor deze oefening kiest dan rijd je met licht trekkende motor op een denbeeldige rijbaan. Na de tweede pylon maak je in één vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Je rijdt dan terug naar het startpunt.
Cluster3-1-Uitwijkoefening

Uitwijkoefening

Cluster 3 bestaat uit 3 oefeningen,waarvan de uitwijkoefening verplicht is. Bij de uitwijkoefening kom je met vijftig kilometer per uur aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet je vóór een denkbeeldig muurtje van pylonen vaar links uitwijken.
Cluster3-2-Snelle-slalom

Snelle slalom

Bij de snelle slalom zijn zes pylonen opgesteld. Deze slalom neem je bij een snelheid van minstens dertig kilometer per uur met trekkende motor. Belangrijk is dat het vloeiend en gelijkmatig gebeurt.

Cluster 4

Cluster3-3-Vertragingsoefening

Vertragingsoefening

Bij deze optionele oefening trek je vanuit stilstand op om snel te komen tot een snelheid van vijftig kilometer per uur. Je rijdt dan in tenminste de derde versnelling. Na het tweede poortje rem je af tot 30 kilometer per uur en schakel je minimaal één versnelling terug. Daarna rijdt je met deze snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.
Cluster4-1-Noodstop

Noodstop

In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening. Je rijdt minimaal vijftig kilometer per uur. Na het poortje rem je maximaal om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Natuurlijk verlies je de controle over je motor niet.
Cluster4-2-Precisiestop

Precisiestop

Bij de precisiestop gaat het erom dat je op een bepaald punt stilstaat. Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje van twee pylonen passeert. Daarna moet je de motor zeventien meter verderop tot stilstand brengen.
Cluster4-3-Stopproef

Stopproef

Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de stopproef als tweede keuze oefening. Het doel van deze oefening is dat je technisch goed remt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de eerste versnelling. Je hebt een korte remweg.